Fabulous Followers

Jumaat, 30 Disember 2011

Marah itu apa?

Untuk kurangkan kemarahan kita, kita sediakanlah paku dan penukul. Kemudian pilihlah satu dinding sebagai tempat memaku. Apabila kita terasa mahu marah pada seseorang, tahan dahulu seboleh yang mungkin. Kemudian, kita pergi ke arah dinding tadi. Lepas itu, kita pakulah dinding tadi dengan sebatang paku. Pukullah sekuat-kuat hati kita untuk melepaskan kemarahan. Biar terbenam seluruh paku ke dalam dinding.
Setiap kali terasa mahu marah, pakulah dinding itu. Satu paku, satu kemarahan. Lama-kelamaan, kita akan dapat mengawal kemarahan kita itu. Apabila kita sudah dapat mengawal kemarahan kita, pergi semula ke arah dinding tadi.
Cuba kita cabut semua paku kemarahan kita itu. Selepas kita cabut, jangan lupa untuk tengok pada keadaan dinding. Pasti penuh dengan lubang-lubang, bukan?
OK.
Ambil masa sekejap, dan kita renunglah pada dinding yang berlubang itu. Apakah maksudnya?
Dinding itu ibarat hati orang-orang yang pernah kita marah. Paku itu adalah kemarahan kita. Satu paku, satu kemarahan. Apabila kita marah, paku kemarahan itu akan menusuk hati seseorang. Memang sakit dan sungguh berbisa. Lepas kita marah, mungkin kita akan rasa menyesal. Lalu kita pergi meminta maaf dan cuba untuk mencabut semula paku-paku kemarahan tadi.
Tetapi, walaupun paku tadi sudah dicabut, kesannya tetap ada.
Hati telah terguris dan kekal berparut di hati.
Ingat kembali pada dinding, paku dan penukul setiap kali kita mahu marah. Saya juga sentiasa merenungnya. Hati-hati yang sudah terguris, maafkanlah diri ini.

0 comments: