Fabulous Followers

Jumaat, 17 Oktober 2008

ilmu

hahahah..
adoi..
aku terasa lemahlaa main dengan perkataan ni..terasa tercuit hati aku nak kan berlebihan..bukan apa terlalu sedikit aku rasa bila nak dibandingkan dengan benda lain..orang lain..ciptaan ilahi yang lain..padahal..aku sendiri sudah pun di bagi arahan yang ilahi untuk menimba ilmu ni..hermm..

ulasan sedikit pasal ilmu ni..
ianya terbahagi kepada -3..seperti yang kita semua tahu..ilmu yang kita belajar terutamanya ilmu dunia ni dan juga ilmu akhirat kita kenali sebagai ilmu kalam,ilmu yang selalu kita terima hari-hari..tidak kiralaa di universiti ke,sekolah ke,rumah ke,dengan orang tua ke..ilmu yang ni orang buat untuk kejayaan dunia serta akhirat..ilmu ni membawa kepada kekayaan dan pengetahuan am serta membentuk sahsiah diri yang tinggi..(kalau tak betul adalah nanti orang perbetulkan..)..

yang ke-2 pulanya adalah ilmu ghaib..ilmu ini diperolehi oleh hanya orang yang terpilih..ilmu ini bertujuan untuk memberi petunjuk tentang yang tidak diberi oleh apa-apa pun dalam bidang ilmu kalam..ilmu ini hanya diperolehi dengan adanya guru ghaib..manakala guru zahir adalah pembimbing sahaja..ilmu ghaib tidak kenal akan emounya diri..
ilmu ini pula terbahagi kepada 2..iaitu ilmu yang hak dan ilmu yang batil..ilmu ghaib yang hak adalah seperti ajaran wali Allah, malaikat, nabi dan rasul..manakala ilmu ghaib yang batil pula adalah datangnya daripada seperti taghut,iblis,syaitan..

ilmu yang ke-3 adalah ilmu syahadah..ilmu ini adalah ilmu yang datang terus daripada Allah s.w.t..ilmu yang paling tinggi darjatnya adalah ilmu syahadah....

oleh kerana itu..
aku terasa sangat terhina..ilmu kalam yang aku oelajari pun belum aku tahu sepenuhnya..ilmu ghaib hanya sedikit..ilmu syahadah xtaw ape lagi laa..hehehehe..apapun penyediaan aku untuk ilmu ini akan berkekalan..insya-allah..aku bersyukur kehadrat ilahi kerana memberi aku nikmat akal fikiran yang cukup..aku banyak memikirkan tentangNya.."tuhan bukanlah tempat larangan untuk berfikir tentangNya"..aku petik daripada sahabat muslim ku daripada Indonesia..Allahyarham Abdul Wahib..

Allah tidak takut kepada manusia yang memikir kan tentangNya..tapi ianya hendaklah dipenuhi dengan ilmu..bukan sekadar memikir kan sahaja..sebab itu aku sering mengeluh..ilmunya hanyalah indeks atau nol kepada ilmuNya yang maha meluas..tidak pun sampai tersebut ilmu yang kumiliki..maha suci Allah..

2 comments:

Mark berkata... Reply Comment

wei update blog.. stail malas mu nih

abe69 berkata... Reply Comment

aku xreti nok ngarut..
ajar aku laa weh..