Fabulous Followers

Isnin, 23 Januari 2012

Kategori jenayah

Ini adalah pengenalan kepada bentuk-bentuk jenayah yang popular diseluruh dunia dan juga asia terutamanya..
Adalah mustahak untuk kita semua memahami dan bincangkan dengan mendalam apa itu jenyah dengan menggunakan terminologi tertentu.disini saya bahagi kan tujuh jenis jenayah besar iaitu. ; pembunuhan,rogol,rompak,serangan keras,pecah premis,pencurian,dan pencurian kenderaan..
Ketujuh-tujuh kategori ini boleh dibahagikan kepada 2JENIS.. Iaitu JENAYAH KEJAM termasuk bunuh,rogol,rompak,serangan keras dan JENAYAH HARTA BENDA terdiri daripada pecah premis,curi,curi kenderaan..
Anda perlu diingatkan bahawa setiap sesi yang diperlukan untuk mempertahankan diri yang paling praktikal adalah 80%mental dan 20% penggunaan fizikal..
PEMBUNUHAN
Kita ambil negara kita sebagai contoh,Malaysia didapati agak cemerlang dalam rekod bunuh,tahniah kerana kecemerlangan.pada tahun lepas iaitu 2010 sahaja statistik melaporkan sebanyak ribuan ( tidak dituliskan kerana tidak mempunyai maklumat yang jelas,maafkan penulis ) kes yang dilaporkan.bagi mereka yang menyangka pertahanan diri ini adalah tidak penting adalah dalam kerugian semata-mata..
Secara purata 7 daripada 10 pembunuhan ini didapati dilakukan menggunakan senjata.selanjutnya setiap satu daripada 2pembunuhan adalah tindakan kekejaman dan keganasan rambang ( erti kata,penjenayah dan mangsa tidak mengenali antara satu sama lain ).
ROGOL
Definisi rogol adalah pembabitan dalam aktiviti seks dengan orang yang tidak merestukannya.
Terdapat empat kategori jenayah rogol yang dapat saya senaraikan antaranya ialah :
1. Rogol domestik : yang dilakukan oleh orang atau pasangan terdekat dengan diri mangsa.
2. Rogol temujanji : yang dilakukan oleh individu yang mangsa bertemu dengannya..
3. Rogol kenalan : yang dilakukan oleh kenalan atau rakan
4. Rogol orang asing : aksi yang dilakukan oleh orang yang tidak dikenali mangsa.
ROMPAKAN
Melihat kepada definisi yang tertulis dalam kamus webster ianya didapati "jenayah yang dilakukan untuk rampasan harta persendirian ketika ianya berada didalam milikan tuan atau ketika kehadiran seseorang dengan menggunakan kekerasan dan juga paksaan".
SERANGAN INDIVIDUAL/KERAS
Dapat ditafsirkan sebagai serangan fizikal dan kekejaman seseorang ke atas individu yang lain.
Sampai bertemu lagi..
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

0 comments: